GospodarkaMorska.tv

Forum Gospodarki Morskiej za nami

opublikowano: 15 październik 2017
Facebook Twitter Google Email

W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.

Marek Gróbarczyk, Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w swoim wystąpieniu inaugurującym Forum podkreślił, że „gospodarka morska jest branżą, z którą rząd wiąże ogromne szanse i która należy do priorytetów rządu”. Powiedział, że dla rozwoju branży morskiej podstawowe są: przemysł stoczniowy, żegluga, w tym żegluga śródlądowa, eksploatacja portów, rybołówstwo, a także edukacja.

- Nasze cele dziś koncentrują się na realizacji już ostatniego elementu planu, finansowego – powiedział. Chodzi o utworzenie Morskiego Funduszu Inwestycyjnego (MFI). - Bez tych pieniędzy ta branża nie ruszy – dodał.

Wyjaśnił, że Morski Fundusz Inwestycyjny będzie dotyczył nie tylko przemysłu stoczniowego ale też żeglugi śródlądowej.

- Założyliśmy, że do końca tego roku pojawią się główne ramy Morskiego Funduszu Inwestycyjnego, które chcielibyśmy omówić z przedsiębiorcami – dodał. Przyznał, że „do tego czasu resort chciałby to uzgodnić z instytucjami nadzorującymi, czyli z Komisją Nadzoru Finansowego, z głównymi inwestorami, którzy będą partycypować w tym funduszu, jak również z branżą”.

Tegoroczne Forum, podobnie jak w latach poprzednich składało się z czterech paneli, podczas których dyskutowano nad inwestycjami w polskie porty, innowacyjnościami w przemyśle stoczniowym oraz poruszano kwestie legislacyjne związane z ustawą stoczniową i statusem marynarzy.

- W tym roku udała nam się rzecz, która dotąd nie miała miejsca i moim zdaniem doskonale wskazuje na to, że jest to najważniejsze miejsce (…) w Polsce dotyczące gospodarki morskiej, a mianowicie zgromadziliśmy szefów największych portów w Polsce, którzy będą wspólnie rozmawiać  - stwierdziła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

W panelu Przemysły Morskie (lider panelu: Jerzy Czuczman, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe) poruszane były zagadnienia związane z rozwojem przemysłu stoczniowego w aspekcie Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju oraz innowacyjności polskiego przemysłu stoczniowego. Natomiast obecna kondycja rynku żeglugi kontenerowej i sprawna obsługa łańcuchów dostaw handlu zagranicznego to tematy panelu Logistyka Morska (lider panelu: Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskie Izby Spedycji i Logistyki, prezes zarządu w firmie Terramar).

Czy polskie porty morskie o podstawowym znaczeniu sprostają oczekiwanemu rozwojowi regionalnej i globalnej wymiany handlowej? Jak będą finansowane projekty rozwojowe? Między innymi na te pytania odpowiadali specjaliści panelu Porty Morskie (lider panelu: Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, prezes zarządu BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni).

Podczas panelu Ship Management (lider panelu: Piotr Masny, dyrektor generalny Seatrans Ship Management Poland) eksperci rozmawiali m.in. o sytuacji prawnej polskich marynarzy w zakresie ubezpieczenia społecznego i opodatkowania, a także o edukacji i ścieżkach kariery w branży morskiej.

W trakcie Forum wręczono również nagrody "Innowacyjna Gospodarka Morska 2017". W tym roku kapituła konkursu wyróżniła Remontową LNG Systems w kategorii FIRMA. W kategorii TECHNOLOGIA Remontową Shipbuildning. Nagroda w kategorii TECHNIKI OBLICZEŃ powędrowała do spółki Des Art. W kategorii PRODUKT nagrodę otrzymała Stocznia Crist. Nagrodę za osobowość otrzymał prezes firmy Zink Power ze Szczecina, Zbigniew Miodowski.

- Oddaliśmy jednostkę o nazwie Marco Polo, która będzie służyła do poszerzenia wyspy Monako. (…) Będzie ona służyła do posadowienia kesonów betonowych w dnie morza po to, żeby było można wybudować mieszkania - powiedziała Ewa Kruchelska, wiceprzewodnicząca rady nadzorczej Stoczni Crist, która odebrała nagrodę za innowacyjny produkt.

W ramach Forum już po raz drugi Miasto Gdynia oraz Pomorska Fundacja Filmowa zorganizowała konkurs filmowy na scenariusz i realizację filmu krótkometrażowego promującego gospodarkę morską w Polsce. Tym razem zwycięzcą został Andrzej Mańkowski, autor filmu „Mój port”. Wyróżniony został również Jakub Maj za film „Gospodarka morska, ziomeczku!” oraz  Sławomir Witek za film „Morskie zaproszenie”.

W Gdyni o gospodarce morskiej dyskutowano już po raz siedemnasty: w latach 2001-2014 w ramach Forum Gospodarczego, a od roku 2015 podczas Forum Gospodarki Morskiej. Wydarzenie jest postrzegane jako najważniejsze forum branży morskiej w kraju, budujące z powodzeniem dobre relacje i odpowiadające na potrzeby sektora. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia powstaje w ścisłej współpracy ze środowiskiem morskim, biznesem oraz instytucjami akademickimi.

Wydarzeniu towarzyszyła wystawa przedstawiająca innowacyjny dorobek polskich firm działających w branży, a także wizyty studyjne młodzieży gimnazjalnej w przedsiębiorstwach branży morskiej. Mają one dać młodym ludziom impuls do związania swojej przyszłości zawodowej z tym sektorem.

- Gospodarka morska tak naprawdę jest globalna, to jeżeli my będziemy siebie dzielić, to jakie mamy szanse na tym globalnym rynku, gdzie konkurencja jest bardzo wysoka i gdzie potrzeba wzajemnie się jednoczyć i wspierać - powiedział Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej. - Myślę, że musimy uznać to Forum za udane, prezentacje które oglądałem były bardzo ciekawe i merytoryczne, a chyba najlepszym znakiem tego, że impreza jest udana, jest jej wysoka frekwencja. Widać, że Forum wpisało się na stałe w kalendarz święta gospodarki morskiej w Gdyni i będziemy tę naszą misję kontynuowali w następnych latach - podsumował.

W dyskusjach toczących się w ramach czterech paneli tematycznych wzięli udział m.in.: Marek Gróbarczyk , Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przedstawiciele polskich portów, a także przedstawiciele instytucji akademickich, w tym prof. zw. dr hab. Andrzej Koźmiński z Akademii Leona Koźmińskiego czy rektor Akademii Morskiej w Szczecinie, dr hab. inż. kpt. ż. w. prof. Wojciech Ślączka.